Verbal behavior
Este o metoda dezvoltata de Skinner pentru a da functionalitate limbajului. Metoda se bazeaza pe principiile analizei comportamentale aplicate (ABA).
Aceasta metoda se foloseste atunci cand copilul are limbaj dar functia acesta nu este de comunicare, atunci cand limbajul este haotic, echolalic. Ne referim la comunicare functionala atunci cand copilul face cereri, comentarii, raspunde la intrebari si la randul sau adreseaza intrebari in contexte cat mai variate.
Totodata aceasta metoda se mai recomanda si copiilor care nu au un limbaj bine dezvoltat , chiar si in cazul in care copilul emite putine sunete, silabe.
Pentru a da limbajului functia de comunicare, Skinner a folosit urmatorii operanti verbali:
• ECHOIC: este abilitatea de a repeta ( ex: terapeutul spune BA iar copilul fara sa i se ceara, repeta dupa el). In cazul in care copilul are dezvoltat limbajul, nu crestem aceasta abilitate, crestem ecoic-ul doar cu acei copii care acum achizitioneaza limbajul. Fara aceasta abilitate nu putem dezvolta comunicarea si limbajul. Dupa o rata buna de raspunsuri independente ne oprim in a creste aceasta deprindere.
• MAND: este abilitatea de a face cereri. Se lucreaza inca de la inceputul terapiei. Sunetele, silabele, cuvintele sunt asociate cu ceva ce-si doreste foarte mult copilul ( ex:BO pentru BOMBOANE). Ii tinem obiectul dorit la vedere si-l ajutam sa faca cererea, ii oferim bomboana doar atunci cand spune BO. Este foarte important sa-i cream copilului cat mai multe si mai variate situatii pentru a exersa aceasta abilitate. Atunci cand rata de respuns este de peste 80% independent putem sa-i ingreunam sarcina. Spunem despre MAND ca este PUR, doar in momentul in care nu vede BOMBOANA dar face cererea. Cererea trebuie sa vina de la copil, din dorinta lui si este important sa avem rabdare si sa nu-i punem noi intrebari sub forma “Ce vrei?/ Vrei bomboane?”
• TACT: comentariile sunt foarte importante pentru fiecare dintre dintre noi; copilul cu autism nu reuseste sa le dezvolte independent de aceea este indicat sa le formam si sa le crestem. Putem sa incepem cu onomatopee, sunt mult mai accesibile pentru copiii care nu au dezvoltat limbajul foarte bine. Si aici, ca si in cazul cererilor, este important ca dorinta de comunicare sa vina de la copil, din nevoia lui de a impartasi cu noi ce stie (ex: copilul vede vaca si spune “muuu”).
• INTRAVERBAL: incepem sa lucram pe acest operant cand copilul poate spune cuvinte. Noi ii punem o intrebare iar el ne raspunde fara sa repete. (ex: SD: Ce faci,Andrei? R: ma joc!)