Sistemul de comunicare prin schimb de imagini: PECS
Sistemul de comunicare prin schimb de imagini (PECS) a fost conceput in deceniul trecut, in cadrul Delaware Autistic Program. Scopul principal al implementarii sistemului PECS este acela de a ii invata pe elevi sa initieze comunicarea intr-un context social.
PECS incepe prin a invata un individ sa inmaneze o pictograma a unui item dorit persoanei care detine itemul respectiv, acesta onorand pe loc “cererea”. Sistemul PECS merge mai departe predand discriminarea pictogramelor si cum sa le puna impreuna in propozitii. In fazele avansate indivizii sunt invatati sa raspunda la intrebari si sa faca comentarii, precum si sa realizeze alte functii, scopul final fiind comunicarea prin aceasta metoda alternativa.
Pana nu demult, persoanele care nu comunicau verbal trebuiau sa arate cu degetul spre obiectele dorite iar cand acestea nu erau in spectrul lor vizual cu greu isi puteau exprima dorintele. Prin sistemul PECS, persoana reuseste sa transmita ce doreste, sa faca cereri, sa isi descrie starile de bine ori de rau, sa faca comentarii, chiar sa puna intrebari.
Sistemul PECS fost predat si insusit de catre un numar mare de copii si adulti cu autism ori cu alta problema de limbaj sau dezvoltare.
O schimbare importanta care s-a realizat in urma implementarii PECS a fost dezvoltarea limbajului expresiv. Acest lucru se realizeaza datorita modului de lucru, acest sistem mereu stimuland limbajul. In cadrul PECS, de fiecare data cand elevul ofera terapeutului imaginea cu ceea ce isi doreste, terapeutul repeta afirmatia exprimata vizual de catre elev iar acest lucru face ca si elevul sa inceapa sa verbalizeze atunci cand ofera imaginea si sa isi dezvolte astfel limbaj expresiv in urma folosirii PECS.
In prezent, PECS este folosit cu succes alaturi de terapia comportamentala aplicata in cadrul terapiei copiiilor cu tulburare de spectru autist.