Evaluare psihologica si comportamentala

Părinții sunt întotdeauna atenți la comportamentul propriului copil, la modul în care acesta interacționează cu mediul, răspunde la diferiți stimuli și manifestă o serie de interese.  Astfel, de cele mai multe ori ei sunt și primii care observă că ceva nu este în regulă și apelează la un specialist pentru a găsi răspunsuri, fie el pediatru, psihiatru sau psiholog. Poate copilul lor nu spune mai mult de două-trei cuvinte, deși a depășit vârsta de 3 ani, nu se întoarce atunci când este strigat pe nume sau are o serie de comportamente catalogate de către cei din jur ca fiind „neobisnuite” (comportamente repetitive precum învârtitul roților la mașinile de jucărie, fluturatul mânuțelor etc).

Indiferent de natura comportamentului observat, dacă părintele are o îngrijorare cât de mică, se recomandă realizarea unei evaluări în ceea ce privește nivelul de dezvoltare. Dificultățile pot apărea pe mai multe paliere și se manifestă diferit în funcție de nivelul de dezvoltare și de vârsta fiecărui copil:

  • Limbaj receptiv – recunoașterea vocilor, capacitatea de a înțelege mesajele și de a răspunde, urmărirea instrucțiunilor (să aducă un anumit obiect, să meargă într-o cameră), capacitatea de a asculta povești, a recunoaște personaje în imagini, a răspunde la întrebări etc.
  • Limbaj expresiv – emiterea diferitelor sunete, inițial fără sens de comunicare, imitarea unor sunete sau cuvinte spuse de adult, utilizarea unor cuvinte simple (mama, tata, papa, pipi, cu sens), indicarea, folosind degetul, a obiectului dorit, denumirea diferitelor obiecte, folosirea cuvintelor pentru a cere ceea ce își dorește sau pentru a comunica cu ceilalți etc.
  • Aria senzorială – integrarea și interpretarea informațiilor senzoriale venite din mediu.
  • Aria motorie – dezvoltarea coordonării grosiere (mersul și alergatul, săritul, manipularea obiectelor mari, coborârea și urcarea scărilor) și a mișcărilor motricității fine (prinderea și manipularea obiectelor mai mici, utilizarea ambelor mâini în desfășurarea activităților, folosirea creionului, coordonarea mână-ochi).
  • Cogniție – performanța vizuală (realizarea de potriviri, asocieri între diferite obiecte, realizarea de puzzle-uri simple), raționamentul (înțelegerea relației cauză-efect și manifestarea unor comportamente în cadrul jocurilor pentru a produce o serie de efecte), cunoașterea mediului în care se află (denumirea/identificarea obiectelor, persoanelor, animalelor, părților corpului, iar, ulterior, după 3-4 ani, a materialelor, fenomenelor din natură etc), cunoașterea unor noțiuni de matematică, corespunzătoare vârstei.
  • Socio-emoțional – dezvoltarea jocului (explorarea jucăriilor, folosirea acestora într-un mod funcțional, adecvat), a jocului simbolic (copilul atribuie obiectelor alte roluri decât cele normale, creionul devenind o lingură pentru păpușă, se joacă doctorul, își asumă roluri), dezvoltarea conceptului de sine, dezvoltarea emoțională (își exprimă emoțiile prin comportament, răspunde la manifestările celorlalți, numește emoții), dezvoltarea socială (mainfestată prin interacțiunea cu adultul, cu alți copii, înțelegerea regulilor sociale).
  • Autonomie – îngrijirea personală (îmbrăcat/dezbrăcat, spălat, utilizarea toaletei), hrănirea/alimentația.

Ce rol are o astfel de evaluare și cum se desfășoară?

Scopul unei astfel de evaluări este de a determina nivelul de dezvoltare al copilului (vârsta mentală), pentru a se observa dacă există un decalaj între acesta și vârsta lui cronologică, în ceea ce privește ariile evaluate.

Evaluarea în sine cuprinde două componente: o discuție cu părintele/părinții și testarea abilităților copilului.

Discuția cu părinții vizează obținerea de informații cu privire la copil și comportamente, abilități ale acestuia. Se dorește înțelegerea modului de manifestare a comportamentului în diferite medii, a dificultăților cu care se confruntă, a modul de interacționare cu mediul (oameni și obiecte) și a unor abilități pe care le manifestă acasă.

Testarea abilităților se face într-un mod ludic, pornind de la interesele pe care copilul le manifestă în cadrul cabinetului. Aceasta vizează limbajul expresiv și receptiv, abilitățile de socializare, abilități cognitive și orice alt palier considerat important, în funcție de vârsta lui. Cele două componente ale evaluării se desfășoară concomitent.

În urma evaluării, părintele primește un raport care prezintă nivelul de dezvoltare al copilului, în funcție de instrumentul folosit în cadrul testării, precum și un program individualizat de intervenție. Totodată, sunt oferite o serie de recomandări pentru continuarea stimulării acasă a ariilor unde se remarcă dificultăți sau unde se observă absența unor abilități, precum și, dacă este cazul, recomandări cu privire la începerea unei terapii de recuperare, realizarea unor investigații suplimentare etc.

Pentru realizarea evaluării se va folosi:

Testul Carolina Curriculum

Acesta este folosit pentru evaluarea copiilor cu vârsta cuprinsă între 0-5 ani, scalele lui oferind o imagine de ansamblu asupra dezvoltării. Printre altele, el vizează autonomia, aria de socializare, abilitățile interpersonale, conceptul de sine, jocul simbolic, motricitatea, capacitatea de rezolvare a problemelor, memoria, atenția și comunicarea.

Evaluarea durează 90 minute in cabinet, se redacteaza un raport scris si se discuta cu parintele rezultatele obtinute in urma evaluarii.

Cost evaluare: 320lei

Alte evaluari disponibile in cadrul centrului:

https://aripialbastre.ro/servicii/evaluare-senzoriala/