Terapia comportamentala aplicata ABA
Terapia ABA are la baza analiza aplicata a comportamentului si este definita ca fiind stiinta comportamentului uman.
Terapia ABA este un program intensiv de invatare, care are ca scop modificarea comportamentului neadecvat , în mod structurat și intensiv, obiectivul final fiind integrarea sociala si emotionala a copilului.
Programul de terapie ABA are obiective clar formulate, initial impartite in sarcini mici, dorindu-se ca evolutia copilului sa fie masurata si evaluata permanent. Invatarea de noi comportamente si punerea sub extinctie a celor neadecvate se face avand la baza sistemul de recmpense care face sa intareasca motorul comportamentului uman -motivatia.
Fiecare copil este unic iar acest lucru este valabil si in cazul copiiilor cu CES, precum copiii diagnosticati cu autism/ADHD ori Down. Astfel, in terapia ABA fiecare program de interventie terapeutica este personalizat si adaptat la nevoile copilului.
Un rol important in cadrul terapiei ABA il are procesul de generalizare si invatarea incidentala.
Cum ajuta Terapia ABA copilul cu tulburare de spectru autist
• il invata pe copil comportamente noi, adecvate social
• reduce comportamentele neadecvate la copil
• il invata pe copil noi abilitati, pe aria de limbaj, socializare, cognitie si autonomie persoanala
• foloseste sistem de recompensare astfel incat copilul sa se simta motivat si dornic sa invete
• pune un mare pret pe relatie terapeutica si pe realizarea generalizarii astfel incat copilul sa reuseasca sa preia informatii din mediu, intr-o maniera naturala
• foloseste prompt-ul, ajutorul oferit copilului, astfel incat acesta sa nu se smta frustrat si sa aiba incredere sistemuld e invatare
Sistemul PECS
Sistemul de comunicare prin schimb de imagini (PECS) a fost conceput in deceniul trecut, in cadrul Delaware Autistic Program. Scopul principal al implementarii sistemului PECS este acela de a ii invata pe elevi sa initieze comunicarea intr-un context social.
Pana nu demult, persoanele care nu comunicau verbal trebuiau sa arate cu degetul spre obiectele dorite iar cand acestea nu erau in spectrul lor vizual cu greu isi puteau exprima dorintele. Prin sistemul PECS, persoana reuseste sa transmita ce doreste, sa faca cereri, sa isi descrie starile de bine ori de rau, sa faca comentarii, chiar sa puna intrebari.
Sistemul PECS fost predat si insusit de catre un numar mare de copii si adulti cu autism ori cu alta problema de limbaj sau dezvoltare.
In prezent, PECS este folosit cu succes alaturi de terapia comportamentala aplicata in cadrul terapiei copiiilor cu tulburare de spectru autist.
Programul TEACCH
TEACCH : Tratament and Education of Autistic and Related Comunication Handicapped Children – este un program educativ individualizat adresat copiiilor cu tulburare de specru autist.
Profesorul Eric Schopler a reusit pe parcursul unei generatii sa realizele clase integrate folosind programul TEACCH. La initiativa domniei sale, in SUA, mai exact in Carolina de Nord, s-a realizat aceasta forma de educare ce a venit ca un fel de reactie impotriva conceptiilor psihanalitice privind tratamentul persoanelor cu autism.
Scopul principal al programul TEACCH este de a dezvolta abilitatile copiiilor iar mediul este pregatit pentru caracteristicile copilului. In fapt, aceasta este o prima diferenta majora intre programul ABA si programul TEACCH – daca in cadrul terapiei ABA copilul era invatat cum sa faca fata mediului si sa se adapteze la acel mediu, in programul TEACCH mediul este pregatit pentru ceea ce poate copilul.