Tulburarea de spectru autist
Tulburarea de spectru autist este o tulburare de neurodezvoltare care afecteaza modul in care o persoana comunica si relationeaza cu cei din jur.
Potrivit estimarilor realizate de Autism and Development Disabiliteis Monitoring, 1 din 68 de copii este diagnosticat cu tulburare de spectru autist, la nivel international.
Aceasta statistica arata in fapt o crestere semnificativa a numarului de cazuri, in ultimii 30 de ani, iar justificarea acestei cresteri este data in mare masura de imbunatatirea metodelor de evaluare si diagnosticare a tulburarii de spectru autist.
Criterii de diagnostic si evaluare
Examenul psihiatric si psihologic al copilului cu tulburare de spectru autist este primul pas in cadrul caruia se realizeaza o evaluare a capacitatilor cognitive si sociale precum si a comportamentului, aceste evaluari fiind indispensabile in stabilirea diagnosticului. O evaluare comprehensiva are loc atunci cand se include observatia clinica a specialistului, interviul luat parintilor, istoricul dezvoltarii copilului, aplicarea de teste psihologice si a scalei de diagnostic.
In domeniul tulburarilor de dezvoltare si de comportament, un demers complementar in evaluarea clinica este resimtit ca fiind o necesitate. Astfel, scalele si chestionarele utilizate in evaluare se realizeaza pornind de la simptomele comportamentale, la care li se adauga sisteme de masura de tip descriptiv. Examinarea unui copil cu tulburare de spectru autist presupune ca, inainte de a incepe aplicarea scalei de evaluare, sa se realizeze o familiarizare a copilului cu mediu si cu examinatorul. Multi copiii cu autism au dificultati intr-un mediu nou si este important sa existe o perioada de confort. Cu toate acestea, e foarte posibil ca si in aceste conditii copilul sa fie instabil si anxios in timpul sedintei de evaluare iar examinatorul trebuie sa aiba aceste aspecte in vedere.