Terapia ABA

Terapia comportamentala aplicata (ABA) este o stiinta a comportamentului uman. Analiza comportamentala evalueaza la o persoana ansambluri observabile, precum comportamentele sociale, emotionale, educationale, lingvistice, agresive, de autonomie si autoservire.
In masura in care un comportament poate fi observat , el poate fi si clasificat si masurat in mod obiectiv iar acest lucru ajuta in evaluarea progresului, stagnarii sau regresului persoanei aflate in terapie.
Terapia comportamentala are la baza acordarea de recompense pentru a produce modificari la un comportament, in urma manipularii consecintelor sale.
Terapia ABA foloseste tehnici prin care se evaluaza mediul in care traieste o persoana, apoi se fac anumite schimbari cu scopul de a produce imbunatatiri semnificative in comportamentul uman, in sensul adaptarii acestuia la cerintele mediului social.
Terapia ABA include observarea directa, analiza functionala a relatiei dintre mediu si comportament.
ABA utilizeaza deci antecedentele precum si consecintele unui comportament pentru a produce in timp modificari dorite ale acestuia.
Relatia dintre comportamente si mediul inconjurator este descrisa, conform ABA, de principiile conditionarii operante care are 3 componente:
• Antecedent – descrie situatia in care a aparut comportamentul respectiv;
• Comportament – actiunea intreprinsa ca prima reactie la antecedent;
• Consecinta – ce s-a intamplat imediat dupa aparitia comportamentului problema.
Aceasta relatie semnifica ABC-ul comportamental si se aplica la persoanele de toate varstele, indiferent de tipul de dezvoltare.
Terapia ABA s-a dovedit eficace in recuperarea copiiilor cu autism. Aceasta terapie are cele mai bune rezultate privind reducerea comportamentelor disruptive si cresterea comportamentelor adecvate, precum si pentru achizitionarea de abilitati de limbaj si prescolare.
Copiii cu dezvoltare tipica dobandesc multe comportamente, de o complexitate ridicata, in urma observarii si a imitarii comportamentelor realizate de persoanele din jurul lor.
Majoritatea copiilor care au tulburare de spectru autist nu reusesc sa imite comportamentul celor din jur iar din acest motiv cei care dobandesc abilitatea de a imita fac un mare pas in procesullor de recuperare. Abilitatile de imitare sunt predate la copilul cu autism pas cu pas, de la miscari usoare pana la miscari complexe, in cadrul terapiei ABA, alaturi de celelalte obiective.
Studiile recente situeaza ABA ca fiind tipul de interventie educationala cu cea mai buna rata de succes in TSA.