Scaderea comportamentelor neadecvate la copilul cu autism

Autor: Elena Nedelcu

Copilul cu tulburare de spectru autist poate avea frecvent comportamente neadecvate care sunt dificil de gestionat de persoanele din jurul lui. Pentru a se reusi gestionarea crizei aparuta la un copil cu autism mai intai analizam functia acelui comportament, adica ce a dus la aparitia comportamentului respectiv.

Daca comportamentul problema a aparut deoarece copilul isi doreste un anumit lucru, se recomanda sa nu ii fie acordat obiectul respectiv . In cazul in care il primeste, copilul va invata ca, pentru a obtine ce isi doreste, trebuie sa faca un comportament neadecvat iar cu urmatoarele ocazii cel mai probabil va proceda la fel pana va obtine iarasi ceea ce isi doreste.

In schimb, e recomandat sa il recompensam pe copil atunci cand se comporta adecvat astfel incat, in timp, copilul sa invete ca primeste ceea ce isi doreste atunci cand are comportamente dezirabile.Bineinteles ca cel mai indicat este sa anticipam astfel de momente, sa existe un sistem care sa il ajute pe copil sa se adapteze mai bine in astfel de situatii, insa nu mereu se poate realiza acest lucru.

Copilul poate sa faca o criza ( sa tipe, sa planga, sa se tranteasca pe jos etc) in timpul unei activitati, atunci cand ii se da o cerinta anume. Functia unui comportament aparut intr-o astfel de situatie este de a iesi din sarcina iar persoana care face lectiile cu acesta trebuie sa nu ii permita copilului sa paraseasca activitatea. Se recomanda ca, intr-un astfel de context, copilul sa finalizeze sarcina iar adultul sa nu ii permita sa paraseasca activitatea in urma comportamentului neadecvat.

Pentru a preintampina astfel de momente, se poate utiliza un sistem de tokeni – un sistem vizual cu ajutorul caruia copilul sa vada cat mai trebuie sa stea in activitate. Foarte important este sa se creeze si ocazii in care copilul sa fie invatat sa ceara adecvat pauza iar atunci cand face acest lucru sa fie recompensat pentru a intari acest comportament adecvat.

In situatia in care copilul se comporta neadecvat insa nu pentru a scapa de o cerinta ori pentru ca isi doreste ceva, cel mai probabil o face pentru ca isi doreste sa atraga atentie. In astfel de situatii, se recomanda ignorarea comportamentului respectiv (cat timp prin comportamentul respectiv nu produce daune serioase mediului si nu raneste pe ceilalti ori pe sine) si acordarea de atentie pe comportamentele adecvate. Daca copilul nu stie sa ceara atentie prin comportament adecvat atunci exact pe acest aspect se va lucra. Atentie, ignoram comportamentul neadecvat de atragere a atentie insa nu ignoram copilul! – folosim redirectionarea acestuia cand se impune acest lucru. Ne dorim in astfel de situatii ca, copilul sa inteleaga ca poate sa ne obtina atentia atunci cand se antreneaza in comportamente adecvate.

Un alt tip de comportament este acela de autostimulare, prezent la copiii cu autism, si care poate imbraca mai multe forme de manifestare, precum: laganatul bratelor, rotirea ochilor, alinierea obiectelor, alergat haotic, vocalizari repetitive etc. In astfel de situatii, practica arata ca un comportament autostimulator se reduce pe masura ce persoana invata noi comportamente, adecvate social.

Este important sa nu ne concentram doar pe comportamentele negative lasand in umbra pe cele pozitive.Incurajati copilul, oferiti recompense pentru momentele in care se joaca frumos ori are initiative adecvate.