Importanta echipei in recuperarea copilului cu autism
Autor: Psiholog Alex Stefan
Ingrijorarea oricarui parinte care primeste un diagnostic de autism pentru copilul lui poate fi sporita odata cu inceperea cautarii unei echipe de terapeuti. In bulversarea lasata in urma de acest diagnostic multi parinti pot primi informatii eronate in legatura cu ceea ce ar trebui sa se intample din acel moment. De aceea este necesara alegerea unei echipe de terapeuti competenta.
Am putea privi factorii implicati in procesul de recuperare ca fiind asemenea celor patru picioare ale unui scaun.
Astfel, atunci cand vorbim despre recuperare in autism, putem avea in vedere patru elemente esentiale:
• diagnosticul corect de autism si alte tulburari conexe;
• varsta la care se incepe terapia;
• implicarea familiei;
• echipa de terapeuti.
In teorie, cand vorbim despre autism este destul de usor, luand in considerare aceasta tulburare individul, cu provacarile, urcusurile si coborasurile ei. Insa cand il intalnim in practica, de putine ori il intalnim individual. De cele mai multe ori, autismul vine asociat cu una sau mai multe tulburari, cum ar fi: diferite sindroame, ADHD, deficit de atentie, anxietate iesita din comun, dificultati in discriminarea auditiva sau vizuala etc.
Toate aceste tulburari nu fac decat sa ingreuneze procesul terapeutic, punand fiecare piedici in procesul recuperarii.
Un alt element extrem de important este reprezentat de varsta la care se incepe terapia. Astfel, cercetarile au demonstrat o mai buna evolutie a procesului terapeutic daca terapia a fost inceputa de la o varsta cat mai frageda, de exemplu 1.5/2 ani, in comparatie cu 5 ani.
Implicarea familiei este cruciala in evolutia copilului. De cele mai multe ori un copil sta in terapie 2,3 poate 4 ore pe zi, iar restul de 20 le petrece acasa. Ritmul de viata in familia copilului cu autism necesita schimbare pentru a contribui la evolutia acestuia. In functie de dificultatile intampinate acasa, si parintii trebuie sa adopte anumite regului ale casei, care vor sustine procesul terapeutic. Totodata nu trebuie sa pierdem din vedere implicarea directa in efectuarea programelor terapeutice (prin teme pentru acasa) sau a generalizarii (prin expunere la medii noi, oameni noi, obiecte noi, situatii noi).
Insa, toate cele enumerate mai sus necesita un liant, care poate fi format din mai multe persoane si care au rolul sa indrume, sa fie empatice si sa ofere un sprijin in ceea ce priveste terapia. Aceasta este echipa de terapeuti, formata adesea dintr-un coordonator, logoped, terapeut, kinetoterapeut, insa poate varia de la caz la caz. Ei vor fi cei care vor intocmi planul de intervenie, care il vor pune in aplicare si il vor monitoriza (vor recomanda numarul de ore de terapie necesar, vor monitoriza progresul, vor instiinta parintii despre progresul copilului si vor recomanda incheierea terapiei). Tot ei sunt elementul de legatura intre terapie si parinti, sunt cei care vor instiinta parintii de ceea ce este necesar sa se schimbe in viata lor pentru a se sustine procesul terapeutic. Vor fi cei care vor raspunde la intrebarile parintilor legate de dificultatile pe care le intampina in viata de zi cu zi cu copilul lor. Si ii vor ghida in complexitatea procesului terapeutic
Echipa de terapeuti este extrem de importanta, iar experienta, flexibilitatea si maturitatea ei sunt elemente esentiale in procesul terapeutic pe care il sustine.